Doctor of Philosophy Program

Doctor of Philosophy Program in Communication Arts and Innovation

Doctor of Philosophy Program in Communication Arts and Innovation

หลักสูตรปรัชญาดุษฎีบัณฑิต สาขาวิชานิเทศศาสตร์และนวัตกรรม

The Doctor of Philosophy Program in Communication Arts and Innovation is an advanced program in which innovation, concepts and modern technology in communication arts are integrated and applied to other operations on an inter-disciplinary basis. It presents modern communication arts innovation and knowledge from fresh and across-the-board perspectives that are widely different from the past. Various disciplines are integrated to produce a new generation of communication arts professionals and personnel with progressive ideas and visions to keep abreast with the technological, social and cultural changes of today’s world. Graduates from this program will have in-depth knowledge and expertise in the synthesis, research, planning, evaluation, development and application of communication arts to different ventures.
To provide students with more alternatives that will best suit their needs, the Graduate School of Communication Arts and Management Innovation offers three plans for the Doctor of Philosophy in Communication Arts and Innovation candidates:
- Plan 1(1.1) (For candidates with a master degree) 48 credits
- Plan 2(2.1) (For candidates with a master degree) 54 credits
- Plan 2(2.2) (For candidate with a bachelor degree) 72 credits

Doctoral graduates from the Graduate School of Communication Arts and Management Innovation can pursue the following careers in the government, private and civil society sectors:
Image

career opportunities

โอกาสในการประกอบอาชีพ

- Media and Communication Specialist
- Lecturer and academic experts in Communication Arts and Social Sciences
- Politician
Media and Communication Consultant

Course Structure

# Courses Plan 1 (1.1)) Plan 2 (2.1) Plan 2 (2.2)
1 Supplementary foundation courses 2 Subjects (Non-Credits) 2 Subjects (Non-Credits) 2 Subjects (Non-Credits)
2 Foundation Courses - - 24 Credits
3 Major Course (Non-Credits) 6 Credits 6 Credits
4 Research Methodology Courses (Non-Credits) 6 Credits 6 Credits
5 Selective Courses (Non-Credits) 6 Credits 6 Credits
6 Comprehensive Examination สอบในปีการศึกษาแรกที่เข้าศึกษา Candidates are required to
take comprehensive examination
after completing the course work.
Candidates are required to
take comprehensive examination
after completing the course work.
7 วิทยานิพนธ์ดุษฎีบัณฑิต 48 Credits 36 Credits 48 Credits
รวม 48 Credits 54 Credits 90 Credits
CL 4003 Development of Advanced Integrative English Skills (3 Credits)
Course content and activities focus on the integration of all four English language skills of listening, speaking, reading and writing. Students are encouraged to develop these skills through in-class small group presentation, writing of main issues summary and research report. Instructor may allocate group assignment to students as deemed appropriate.
LC 6000 Advanced English Reading and Writing for Graduate Study (3 Credits)
Review of essential techniques for academic English reading and writing. Sentence structures, general and subject-specific vocabularies, association of paragraph and article contents.
CM 5000 Communication Research Methodology (3 Credits)
ความหมายและลักษณะของการวิจัยการสื่อสาร ประเภทของการวิจัยการสื่อสาร การออกแบบระเบียบวิธีวิจัยทางนิเทศศาสตร์ ทั้งการวิจัยเชิงคุณภาพและเชิงปริมาณ กระบวนการและขั้นตอนการวิจัยทางนิเทศศาสตร์ประเภทต่างๆ การกำหนดกรอบแนวคิดการวิจัย การเขียนโครงการวิจัย การประยุกต์ใช้ผลการวิจัยในเชิงตีความ การวิเคราะห์ข้อมูลทางสถิติและข้อมูลเชิงพรรณนา และการเขียนรายงานผลการวิจัย การสรุปอภิปรายและให้ข้อเสนอแนะอย่างมีแบบแผน การเขียนบทความวิจัยและการนำเสนอ และการประเมินคุณภาพงานวิจัย
CM 5001 Applied Statistics for Communication Arts Research (3 Credits)
มโนทัศน์ของการวิเคราะห์ทางสถิติขั้นต้นและขั้นสูง ที่ใช้ในการวิจัยทางนิเทศศาสตร์ การศึกษาวิเคราะห์ข้อมูล การวิเคราะห์สถิติด้วยคอมพิวเตอร์ และใช้วิธีการทางสถิติเป็นเครื่องมือในการตัดสินใจ การเลือกสถิติที่เหมาะสมกับลักษณะงานวิจัย วิธีทางสถิติที่ศึกษา ได้แก่ การวิเคราะห์ตัวประกอบ การวิเคราะห์การถดถอยเชิงพหุ การวิเคราะห์เพื่อจัดกลุ่ม การวิเคราะห์เพื่อจำแนกและการวิเคราะห์ความแปรปรวนของตัวแปรเชิงพหุ การใช้โปรแกรมคอมพิวเตอร์วิเคราะห์และแสดงผลข้อมูล
นน 5002 ทฤษฎีการสื่อสารเพื่อบัณฑิตศึกษา (3 Credits)
นน 5003 ความคิดสร้างสรรค์นวัตกรรมและการเล่าเรื่อง (3 Credits)
นน 5004 สื่อดิจิตัลและเทคโนโลยีการสื่อสาร (3 Credits)
นน 5005 การบริหารการสื่อสารแบบบูรณาการ (3 Credits)
นน 5006 นวัตกรรมสื่อสารเพื่อขับเคลื่อนสังคม (3 Credits)
นน 5007 นวัตกรรมสื่อสารเพื่อการพัฒนาอย่างยั่งยืน (3 Credits)
CM 8000 Communication Theories and Innovation Communication (3 Credits) (แบบ 1 (1.1) (Non-Credits)
Roles, functions, significance and impacts of communication on the economy, society, politics and culture at individual, community, local and global levels.Theories in different fields of communication.Communication process, creation of recognition, creation and change of attitudes and human behavior.Creation of social theories. Applications of theories to advanced communication arts. Critical theory, Structuralismand Post-Structuralism. Philosophies and concepts of the Cultural Studies school on media and communication. Post-modern philosophies and concepts.
CM 8002 Innovation in Communication Management (3 Credits) (แบบ 1 (1.1) (Non-Credits)
Concepts, objectives and process of management in different fields of communication in today’s information society.Application of information technology for different aspects of national developmentcommunication.Evaluation and selection of appropriate technology for the presentation, management and dissemination of information.The use of new media and social network media for communication.Comparison of the roles of information technology in Thailand and overseas.Contributing factors for communication management.Communication management innovation.Formulation of communication management strategies.Research and development for communication management improvement.
นน 8200 นโยบายและการวางแผนการสื่อสารเชิงกลยุทธ์ (3 Credits) (แบบ 1 (1.1) (Non-Credits)
ศาสตร์และศิลป์ของการกำหนดนโยบาย และแผนการสื่อสารแบบต่างๆ ปัจจัยภายในที่ส่งผลกระทบต่อการดำเนินกิจการด้านการสื่อสาร กลยุทธ์การสื่อสารภายในองค์กรที่มีประสิทธิภาพ ความสัมพันธ์ของธุรกิจการสื่อสารกับธุรกิจอื่นๆ ในองค์กรภาครัฐ ภาคเอกชน และองค์กรไม่แสวงผลกำไร รวมทั้งปัจจัยภายนอก สภาพการแข่งขันที่ส่งผลกระทบต่อนโยบายและการวางแผนการสื่อสารเชิงกลยุทธ์ อาทิ การสื่อสารองค์การ การสื่อสารเพื่อการพัฒนา การสื่อสารการตลาด การสื่อสารสารสนเทศ ขั้นตอนและกระบวนการกำหนดนโยบายและแผน การวิเคราะห์ความเป็นไปได้และความเสี่ยง การกำหนดกลยุทธ์การสื่อสาร ตลอดจนการประเมินนโยบายและแผน อนาคตของการกำหนดนโยบายและแผน
นน 8201 สัมมนานวัตกรรมการสื่อสารและสังคม (3 Credits) (แบบ 1 (1.1) (Non-Credits)
ประเด็นปัญหากระแสสำคัญ และแนวโน้มที่เกี่ยวข้องกับการสื่อสารสาขาต่างๆ ประเด็นการสื่อสาร และนวัตกรรมการสื่อสารในสังคมไทย และสังคมโลก การแลกเปลี่ยนความคิดเห็นกับผู้เชี่ยวชาญ ตลอดจนการศึกษาวิเคราะห์ สังเคราะห์ เปรียบเทียบบริบททางสังคม ระบบอุตสาหกรรมสื่อและตลาดสารสนเทศ การวิเคราะห์เศรษฐกิจการเมืองและสังคมวัฒนธรรมยุคดิจิทัล เทคโนโลยีการสื่อสารกับสังคมเครือข่ายในหลากหลายภูมิภาค ความสัมพันธ์ระหว่างนวัตกรรมการสื่อสารกับการเคลื่อนไหวทางสังคมในมิติต่างๆ ทั้งในระดับท้องถิ่น ระดับชาติ และระดับนานาชาติ
นน 8202 สัมมนาประเด็นใหม่ทางนิเทศศาสตร์ (3 Credits) (Plan 1 (1.1) (Non-Credits)
นน 8203 การศึกษาเฉพาะเรื่อง (3 Credits) (แบบ 1 (1.1) (Non-Credits)
CM8100 Advanced Quantitative Research (3 Credits) (แบบ 1 (1.1) (Non-Credits)
Quantitative research philosophies and concepts.Advantages and disadvantages of quantitative research.Determination of research problem.Research design. Different types of quantitative research method such as survey research, experimental research and the Delphi method. Collection of research data.Basic and advanced statistics for research data analysis.Application of computer software for research data processing.Preparation of research report.Dissemination of research findings through article and presentation of paper at academic meeting.
CM 8101 Advanced Qualitative Research (3 Credits) (Plan 1 (1.1) (Non-Credits)
Qualitative research methodology.Nature of qualitative method of knowledge acquisition.Qualitative research design.Sample size determination.Sampling techniques.Data collection, analysis, interpretation and summary.Writing of research report. Quality analysis and reliability check of qualitative data. Study and practice of various qualitative research methods such as case study, focus group, in-depth interview, documentary research, research synthesis, observation, and ethnographic study.
CM 9900 Thesis (Plan 1 (1.1) and Plan 2(2.2) 48 Credits)
Students select a topic of their special interest in the fields of communication arts and communication innovation for individual study and research under close supervision and guidance from their thesis advisor(s). This may include enrolment in certain theoretical courses that the thesis advisor(s) deem appropriate. Students must submit a research proposal and pass a thesis defence.
CM 9901 Thesis (Plan 2(2.1) 36 Credits)
Students select a topic of their special interest in the fields of communication arts and communication innovation for individual study and research under close supervision and guidance from their thesis advisor(s). This may include enrolment in certain theoretical courses that the thesis advisor(s) deem appropriate. Students must submit a research proposal and pass a thesis defence.

Semester

  • Semester 1 August to December
  • Semester 2 January to May
  • Semester 3 June to July

  • Mon-Fri: 09.00 AM to 04.00 PM.
  • Sat and Sun: 09.00 AM to 04.00 PM.

Tuition Fee

  • Thai Coursework
  • Plan 1 (1.1) approximately : 541,500 Bath
  • Plan 2 (2.1)) approximately : 667,500 Bath
  • Plan 2 (2.2) approximately : 973,500 Bath

  • English Coursework
  • Plan 1 (1.1) approximately : 829,500 Bath
  • Plan 2 (2.1) approximately : 931,500 Bath
  • Plan 2 (2.2) approximately : 1,225,500 Bath